Monachium, w świecie BMW
Jednym z najbardziej
charakterystycznych produktów, z którym kojarzy mi się Bawaria (poza piwem,
piłką nożną, skórzanymi spodniami, wąsami i porządkiem) jest motoryzacja. A
skoro Monachium to oczywiście BMW. Motoryzacja, dla jednych najpiękniejsza
rzecz na świecie, dla innych zupełnie niezrozumiała fascynacja. Bez wątpienia
jednych i drugich pogodzić może BMW Art Car.
Opuszczając stację
Olympiazentrum, zgodnie z tablicami informacyjnymi, zmierzam w kierunku BMW Welt. Przede mną
wyrastają ogromne cztery cylindry wieżowca BMW. U jego podnóża znajduje się
budynek Muzeum BMW, a po drugiej stronie ulicy nowoczesny BMW Welt.
W kasie opłacam
wstęp. Bilet normalny to kosz 10 euro. Kurtkę i plecak można zostawić w
zamykanej szafce. Niezbędne jest posiadanie monety 1 euro, którą szafka nam
"zwraca" po zakończeniu korzystania z niej. Sklepik muzealny oferuje "pamiątki" związane z marką. Moim zdaniem ciekawszy jest sklep w BMW Welt. Tam też znajdują się kafejki i restauracje. Oba obiekty scala łącznik przerzucony nad ulicą.
Sama kolekcja muzeum to
samochody z różnych okresów działalności marki, motocykle, samochody rajdowe,
bolidy wyścigowe. Można przyjrzeć się konstrukcji silników, usłyszeć ich ryk,
podpatrzeć niektóre, normlanie niedostępne elementy konstrukcyjne. Szczegółowo
opisane zostały poszczególne etapy z historii firmy. Jednym słowem punkt obowiązkowy dla miłośników marki.
Dla mnie z całej
kolekcji bez wątpienia najbardziej
intersująca była sala poświęcona modelom M (M3 oraz przepiękne M1), a także ekspozycja serii 3, wspaniale obrazująca jak model zmieniał się na przestrzeni lat.
Od października 2018
roku do lutego 2019 roku w Muzeum znajduje się również ekspozycja BMW Art Car.
W ramach wystawy można podziwiać siedem z dziewiętnastu dotychczas stworzonych
samochodów.
BMW Art Car jest to projekt
trwający od 1975 roku. Wszystko zaczęło się kiedy francuski kierowca wyścigowy
i aukcjoner Hervé Poulain, zlecił amerykańskiemu artyście i przyjacielowi
Alexandrowi Calderowi, aby pomalował pierwszy samochód BMW Art. Było to BMW 3.0 CSL, z którym
Alexander Calder położył kamień węgielny pod kolekcję Art Car, było także
jednym z jego ostatnich dzieł przed śmiercią. Jako rzeźbiarz, który zwykle
wymyślał swoje własne kształty, Calder zdołał uwolnić się od formalnej
struktury samochodów wyścigowych i, poprzez ich malowanie, dążył do nadania im
własnego wyróżniającego charakteru. Podobnie jak w przypadku jego rzeźb i
telefonów komórkowych, używał intensywnych kolorów i wdzięcznej zamiatania
powierzchni, które rozprowadzał hojnie po skrzydłach, masce i dachu.
W 1975 roku ten
samochód artystyczny zaprojektowany przez Alexandra Caldera był prowadzony w
24-godzinnym wyścigu w Le Mans przez amerykańskiego Sama Poseya, a także Jean
Guichet i Hervé Poulain.
Od czasu dzieła sztuki Caldera wielu innych znanych artystów z całego
świata stworzyło BMW Art Cars, w tym Davida Hockneya, Jenny Holzer, Roya
Lichtensteina, Roberta Rauschenberga, Franka Stellę i Andy'ego Warhola. Do chwili obecnej
stworzono 17 samochodów marki BMW Art, bazujących na samochodach wyścigowych i
seryjnych.
Oprócz czterech pierwszych samochodów znanych z "Wielkiej
Czwórki" wykonanych przez artystów: Alexandra Caldera (w głębi lewy róg), Franka Stellę (w głębi prawy róg), Roya
Lichtensteina (lewy róg na dole) i Andy'ego Warhola (prawy róg na dole), można zobaczyć także ruchomą rzeźbę # 17
autorstwa Jeffa Koonsa. Kolejną
atrakcją wystawy jest najnowszy model BMW Art Cars # 18 autorstwa chińskiego
artysty wideo Cao Fei oraz # 19 amerykańskiego artysty Johna Baldessariego.
Dodać należy, że dwa stanie samochody są pokazywane w Europie po raz pierwszy.
#17
#18 i #19
Po drugiej stronie
ulicy znajduje się budynek BMW Welt, w którym zaprezentowana aktualną ofertę
marki. Można oglądać ale również sprawdzić jak nam pasuje jeden z dostępnych modeli. Niczym w ogromnym autosalonie przymierzyć się można do modeli serii X, serii 4, Z4, podziwiać
policyjne i8, czy najnowsze dzieci takie jak BMW X7 oraz seria 8. Poza BMW wyeksponowano również należące do grupy markę Mini oraz
Rolls - Royce. Powiem tak, jest na czym oko zawiesić.
Jak dojadę:
U-bahn: Olympiazentrum (U3)
Uwaga: W kompleksie znajduje się 5 resyauracji czynnych o rożnych porach i w różne dni. Pory otwarcia można sprawdzić tutaj.
Godziny
otwarcia: Muzeum dla
odwiedzających, wt. - niedz. 10.00 – 18.00. Poniedziałek nieczynne. BMW Welt, pon. - niedz. 09.00 - 18.00.
Cena biletu: BMW Welt: wstęp
bezpłatny, BMW Museum: 10 euro.
Strona
internetowa: http://www.artcar.bmwgroup.com/en/art-car/
www.bmw-welt.com
Świetnie napisane i proszę o więcej takich artykułów.
OdpowiedzUsuńDziękuję. Postaram się.
Usuń